ZGIERSKI FESTIWAL ORGANOWY
 25 KWIETNIA - 16 MAJA - 23 MAJA - 30 MAJA

25 kwietnia 2021 r. o godzinie 19:00 został zainaugurowany pierwszy Zgierski Festiwal Organowy, którego organizatorem jest Parafia pw. św. Jana Pawła II w Zgierzu. Przy organach zasiadł Krzysztof Urbaniak,
a koncert poprowadził Janusz Janyst.


Festiwal powstał w celu popularyzacji muzyki organowej i kameralnej, zapewnieniu społeczności Miasta Zgierza i okolic wrażeń artystycznych na najwyższym poziomie, oraz aby przekazać słuchaczom w ciekawej formie rzetelną wiedzę na temat króla instrumentów, jakim są organy.

Wykonawcami są wybitni artyści, zdobywcy licznych nagród na ogólnopolskich i 
międzynarodowych konkursach, koncertujący zarówno w Polsce, jak i poza jej granicami.
Wszystkie koncerty odbędą się w naszym kościele parafialnym, gdzie znajduje się translokowany z Holandii w październiku ubiegłego roku wyjątkowy instrument.

- 16 maja o godzinie 19:00 usłyszeliśmy duet w składzie Michał Kocot (organy) oraz Dawid Biwo (bas),

- 23 maja o godzinie 12:00, podczas koncertu edukacyjnego dla osób w każdym wieku w tajniki budowy i historii organów wprowadziła nas Małgorzata Trzaskalik-Wyrwa, a ich brzmienie zaprezentował Filip Presseisen,

- 30 maja o godzinie 19:00 Festiwal zwieńczy występ duetu w składzie Łukasz Mosur (organy) oraz Aleksandra Mańkowska (saksofon).


Wszystkie koncerty transmitowane będą online na stronie parafii: parafiajp2zgierz.pl
Wstęp na koncerty jest bezpłatny za okazaniem zaproszenia (do odbioru w kancelarii parafialnej), o ile będą pozwalały na to warunki epidemiczne w kraju.

OSTATNI KONCERT - 30 MAJA 2021 R. GODZ. 19:00


Fotorelacja z koncertu
prev next

NASI ZNAKOMICI WYKONAWCY

Aleksandra Mańkowska - saksofon

Absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i IIst. im. Feliksa Nowowiejskiego w Gdańsku oraz Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, uhonorowana nagrodą Primus in artibus dla najlepszego absolwenta uczelni. Z wyróżnieniem ukończyła studia w klasie saksofonu prof. dr hab. Pawła Gusnara. W 2019 roku obroniła tytuł doktora sztuk muzycznych w macierzystej uczelni.

Swoje umiejętności doskonaliła na wielu kursach mistrzowskich pod okiem wspaniałych saksofonistów i pedagogów, takich jak: Jerome Laran, Dawid Pituch, Claus Olesen, Michael Supera, Christian Wirth, Nobuya Sugawa, Arno Bormkamp, Jean Denis Michat oraz Jan Schulte – Bunert.

Zafascynowana klasycznym oraz współczesnym wykonawstwem saksofonowym już jako studentka brała udział w wielu prestiżowych projektach (w 2011 roku dokonała polskiego prawykonania utworu Son of God Mass Jamesa Whitbourn’a na chór, organy i saksofon sopranowy w Muzeum Miasta Łodzi) oraz festiwalach muzycznych m.in. La Folle Journee w Nantes (Francja), Salon Polski w Pradze (Czechy), Festiwal Dziekanka oraz Festiwal na Grochowskiej (Warszawa), Musica Moderna (Łódź) oraz Młodzi Laureaci (Katowice).

Jako solistka i muzyk orkiestrowy koncertowała z orkiestrą Sinfonia Varsovia, z Płocką Orkiestrą Symfoniczną, Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Łodzi, Orkiestrą InterCamerata, Orkiestrą Filharmonii Zabrzańskiej, Orkiestrą Filharmonii Bałtyckiej oraz Orkiestrą Filharmonii Łódzkiej.

Do jej licznych sukcesów i nagród zdobytych na konkursach muzycznych należą m.in.: Wyróżnienie w Pomorskich Przesłuchaniach Klas Instrumentów Dętych w Lęborku (2004), II nagroda w Ogólnopolskim Konkursie Młodych Instrumentalistów w Bydgoszczy (2006), Wyróżnienie w Konkursie Młodego Muzyka w Szczecinku (2008), III nagroda w Konkursie Duetów z Fortepianem w Warszawie (2012), I nagroda w konkursie o Stypendium Fundacji Yamaha w kategorii INSTRUMENTY DĘTE DREWNIANE w Warszawie (2012), I oraz II nagroda w kategorii zespołów kameralnych w Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Juliusza Zarębskiego w Łomiankach (2013), I nagroda w Konkursie Saksofonowym w ramach Ogólnopolskiego Festiwalu Saksofonowego NEW ART SAX  we Wrocławiu (2014), Nagroda Rektorów Polskich Uczelni Muzycznych przyznana podczas Koncertu Roku w Akademii Muzycznej w Łodzi (2014), oraz II nagroda w VIII Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej (2014). W 2013 roku otrzymała Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia w twórczości artystycznej. W 2020 roku przyznana została jej Nagroda za Wybitne Osiągnięcia Przyczyniające się do Rozwoju Nauki dla Młodych Uczonych Pracujących na Terenie Województwa Łódzkiego.

Głównym elementem działalności zawodowej Aleksandry Mańkowskiej jest szeroko prowadzona aktywność artystyczna. Artystka regularnie koncertuje w kraju i za granicą jako solistka i kameralistka wykonując niezwykle zróżnicowany repertuar obejmujący zarówno klasyczną literaturę saksofonową, jak również liczne transkrypcje oraz muzykę współczesną. Na swoim koncie ma także prawykonania utworów młodych kompozytorów polskich (m.in. Anny Rocławskiej-Musiałczyk, Mikołaja Sarada) oraz współpracę z wieloma wybitnymi artystami. W latach 2014-2016 w ramach Nagrody Rektorów Polskich Uczelni Muzycznych wraz z pianistką Bogną Dulińską wykonała cykl recitali kameralnych koncertując w każdej uczelni muzycznej w Polsce.

Równie ważnym elementem działalności Aleksandry Mańkowskiej jest praca pedagogiczna, którą kontynuuje nieprzerwanie od 2015 roku pracując na stanowisku nauczyciela gry na saksofonie w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II st. w Gdańsku oraz na stanowisku wykładowcy (2016-2020) i adiunkta (od 2020r.) w klasie saksofonu Akademii Muzycznej w Łodzi. Regularnie prowadzi także kursy mistrzowskie dla młodych wykonawców w kraju i za granicą.

Łukasz Mosur - organy

Jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie organów prof. Andrzeja Chorosińskiego (studia licencjackie). Studia drugiego stopnia (master of music) ukończył z wyróżnieniem w Musikhochschule w Lubece w klasie organów prof.  Franza Danksagmüllera. Studia trzeciego stopnia (Konzertexamen) ukończył w Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu w klasie prof. Pietera van Dijka, również uzyskując dyplom z wyróżnieniem.

Łukasz Mosur jest asystentem w Katedrze Organów, Muzyki Kościelnej, Klawesynu i Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. W latach 2014-2017 prowadził także zajęcia w Zakładzie Muzyki Organowej i Sakralnej na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym w Kaliszu, w Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Oprócz tego uczy także gry na organach w Diecezjalnym Studium Organistowskim w Kaliszu.

Jest laureatem konkursów: I nagroda na konkursie organowym odbywającym się w  ramach XVIII Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Religijnej im. ks. Stanisława Ormińskiego w Rumi, IV nagroda na  Ogólnopolskim Konkursie Organowym „Mendelssohn-Eben” w Krakowie, II  nagroda na II Akademickim Konkursie Organowym „Romuald Sroczyński in Memoriam” w Poznaniu, II nagroda na Międzynarodowym Konkursie Organowym im. Jana Kucharskiego w Łodzi, II nagroda oraz nagroda specjalna za najlepsze wykonanie kompozycji kompozytorów litewskich na Międzynarodowym Konkursie Organowym im. M. K. Ciurlionisa w Wilnie (Litwa), II nagroda specjalna na konkursie Possehl–Musikpreis w Lubece (Niemcy).

Za swe osiągnięcia otrzymał wiele nagród i wyróżnień. Do najważniejszych zaliczyć można nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, stypendium fundacji Ad infinitum, stypendium DAAD Matching-Fund, stypendium Dr. Felix Hinrichsen-Stiftung, stypendium JM Rektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie (dwukrotnie).

Swoje umiejętności doskonalił na kursach mistrzowskich prowadzonych przez: Gerharda Weinbergera, Haralda Vogla, Bernharda Gfrerera, Daniela Rotha, Johna Butta, Guy Boveta, Joachima Grubicha, Gerharda Gnanna, Jacquesa Oortmerssena, Michaela Radulescu, Christopha Bosserta, Zsigmonda Szathmáry.

Jest członkiem Stowarzyszenia na rzecz historycznych organów Hansa Hummla w Olkuszu. W Radiu Rodzina Diecezji Kaliskiej w latach 2017-2018 prowadził swoją autorską audycję na temat organów i muzyki organowej zatytułowaną Zacznij od Bacha.

Jako solista i kameralista występował na wielu międzynarodowych festiwalach organowych w Polsce (m.in. Święta Lipka, Kamień Pomorski, Łódź, Poznań, Kraków, Gdańsk, Kalisz, Warszawa), a także poza jej granicami (m.in. Niemcy, Litwa, Dania). Z saksofonistką Aleksandrą Mańkowską tworzy duet wykonujący muzykę polskich i światowych kompozytorów z muzyką transkrybowaną na organy i saksofon. Występuje także w duecie z organistą Krzysztofem Urbaniakiem. Jest również członkiem zespołu Ensemble Hildebrandt 1719 zajmującego się historycznym wykonawstwem muzyki dawnej. Artysta współpracuje regularnie z orkiestrą Filharmonii Łódzkiej.

Łukasz Mosur propaguje również muzykę organową wśród dzieci i młodzieży organizując warsztaty muzyki organowej, których zadaniem jest przybliżanie zasad funkcjonowania organów oraz popularyzacja muzyki klasycznej.


 KONCERT EDUKACYJNY -23 MAJA 2021 R. GODZ. 12:00

Fotorelacja z koncertu

prev next

Transmisja z koncertu

Małgorzata Trzaskalik-Wyrwa

Małgorzata Trzaskalik-Wyrwa Urodzona w Katowicach. Kształciła się w zakresie gry organowej pod kierunkiem Moniki Dąbrowskiej, prof. Juliana Gembalskiego oraz prof. Magdaleny Czajki. Uzyskała dyplom Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (organy) oraz Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu (ochrona dóbr kultury – konserwatorstwo). W 2020 roku uzyskała tytuł naukowy doktora habilitowanego. W działalności artystycznej i naukowej łączy zabytkoznawcze badania organów z grą koncertową, promocję zabytkowych wartości historycznych organów i społeczną edukację organową. Małgorzata Trzaskalik-Wyrwa działa na terenie Diecezji Siedleckiej, a także prowadzi Diecezjalne Studium Muzyki Kościelnej w Siedlcach. Jest prezesem Stowarzyszenia PRO MUSICA ORGANA promującego organy i muzykę organową. Jest też adiunktem na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Rzeczoznawcą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w zakresie opieki nad zabytkami.


Filip Presseisen

Filip Presseisen – polski organista i improwizator urodzony w 1985 roku w Szczecinie. Ukończył z wyróżnieniem klasę organów prof. dr h. c. Christopha Bosserta w Hochschule für Musik w Würzburgu jako stypendysta bawarskiego programu BAYHOST w 2013 roku, oraz klasę organów na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w roku 2010. W trakcie studiów wziął udział w rocznym programie Erasmus-Socrates i studiował w klasie prof. Franza Danksagmüllera w Hochschule für Musik w Lubece.
Brał udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez profesorów takich jak Wolfgang Zerer, Michael Radulescu, Peter van Dijk, Harald Vogel, Martin Sander, Rudolf Mayer, László Fassang oraz Andrés Cea Galán.
Oprócz tego, wziął udział w kursach improwizacji organowej prowadzonych przez prof. Wolfganga Seifena oraz Dirka Börnera.
Po ukończeniu warszawskiej uczelni odbył półroczną praktykę organmistrzowską w warsztacie Kristiana Wegscheidera w Dreźnie (Wegscheider Orgelbau Dresden) oraz zakładzie braci Torkildsen w Norwegii (Torkildsen Orgelbyggeri Åsen), wziął również udział kursie intonacji, organizowanym przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Organmistrzów (ISO) w zakładzie Bernarda Aubertina w Courtefontaine we Francji.
Jest członkiem Baltisches Orgel Centrum, międzynarodowej grupy Bach-Societät, Polskiego Towarzystwa Bachowskiego oraz przewodniczącym Podkomisji ds. Budownictwa Organowego Archidiecezji Krakowskiej.
Koncertuje zarówno w kraju, jak i za granicą (Niemcy, Włochy, Szwajcaria, Czechy, Węgry, Norwegia, Litwa).
Oprócz tego koncertuje jako improwizator, podkładając na organach muzykę do filmów niemych oraz współpracując z zespołami Flores Rosarum, Kantorei Sankt Barbara, Cracov Singers. W roku 2015 zdobył I miejsce na Międzynarodowym Konkursie Improwizacji „Internationaler Kinoorgel-Wettbewerb im Babylon” w Berlinie, w roku 2016 został laureatem Międzynarodowego Konkursu Organowego ION w Norymberdze otrzymując nagrodę specjalną Antalffy-Preis za najlepszą interpretację utworów na organach historycznych. 
W 2017 roku zajął I miejsce oraz otrzymał nagrodę specjalną – Puchar Prezydenta Miasta Poznania – na VI Międzynarodowym Konkursie Organowym im. Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu. 
W 2019 roku został laureatem Międzynarodowego Konkursu Improwizacji w Schwäbisch Gmünd zdobywając II miejsce oraz nagrodę publiczności. W roku 2015 wygrał konkurs Centrum Edukacji Artystycznej na napisanie programu nauczania przedmiotu „organy”. Program ten stał się modelem nauczania w szkołach muzycznych II stopnia w Polsce. 
Wykładowca Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej, kierownik sekcji instrumentalnej w Archidiecezjalnej Szkole Muzycznej II stopnia w Krakowie.

 KONCERT KAMERALNY -16 MAJA 2021 R. GODZ. 19:00
 


Fotorelacja z koncertu
prev next

Naszym Gościem specjalnym był Ksiądz Arcybiskup Władysław Ziółek

Michał Kocot, organy

Ukończył Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną im. K. Szymanowskiego we Wrocławiu w klasie organów Andrzeja Garbarka. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie organów prof. Józefa Serafina oraz Arkadiusza Bialica, w klasie klawesynu prof. Magdaleny Myczki oraz Andrzeja Zawiszy, studiów solistycznych w Hochschule für Musik we Freiburgu w klasie organów prof. Martina Schmedinga oraz studiów podyplomowych w klasie organów prof. Juliana Gembalskiego na Akademii Muzycznej w Katowicach. Studiował także w ramach programu wymiany studentów „Erasmus” w Hochschule für Musik und darstellende Kunst w Stuttgarcie (organy – prof. Ludger Lohmann, klawesyn – prof. Jӧrg Halubek). W roku 2018 uzyskał tytuł doktora sztuki.

Jest laureatem kilku konkursów organowych (m.in.: I miejsce na XVIII Międzynarodowym Konkursie Organowym im. L. Janáčka w Brnie, II miejsce na VIII Międzynarodowym Konkursie Organowym im. M. Tariverdieva w Kaliningradzie, II miejsce na XII Międzynarodowym Konkursie Organowym im. G. Silbermanna we Freibergu, I miejsce na XX Międzynarodowym Konkursie Organowym w Wiesbaden, III miejsce na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Organowej w Norymberdze, II miejsce na VI Międzynarodowym Konkursie Muzyki Organowej im. F. Nowowiejskiego w Poznaniu).
Dwa razy był stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a 2015 roku otrzymał stypendium „Młoda Polska” przyznawane za wybitne osiągnięcia w dziedzinie sztuki.

Obecnie pracuje w Instytucie Muzyki na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Zielonogórskiego

Dawid Biwo, bas-baryton

Ukończył studia licencjackie na Warszawskim Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina w klasie śpiewu prof. Włodzimierza Zalewskiego. Studia magisterskie kontynuował pod opieką wokalną prof. Piotra Kusiewicza w Akademii Muzycznej w Krakowie , uzyskując dyplom z wyróżnieniem.
    Dawid Biwo jest laureatem pierwzej nagrody w konkursie im. M. Karłowicza w Krakowie, pierwszej nagrody w konkursie im. L. Różyckiego w Gliwicach, trzeciej nagrody w konkursie imienia F. Platówny we Wrocławiu, nagrody specjalnej w Międzyuczelnianym Konkursie Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie, trzeciej nagrody w konkursie im. K. Jamroz w Kielcach oraz laureatem Muzycznego Forum Mlodych 2010 pod patronatem Austriackiego Forum Kultury w Warszawie. W 2012 oraz 2017 był finalistą Międzynarodowego Konkursu im. H. Darcle w Braili oraz w 2017 finalistą Międzynarodowego Konkursu Wokalistyki Sakralnej Ars et Gloria w Katowicach. W tym samym roku został laureatem pierwszej nagrody w IV Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym w Drezdenku oraz zdobył wyróżnienie w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. I. Godina we Vrablach.
Debiut sceniczny Dawida Biwo miał miejsce w 2008r podczas akademickiego wystawienia opery B. Galuppiego L’amante di tutte w Warszawskiej Operze Kameralnej. W 2010r. wcielił się w rolę Guślarza w Widmach S. Moniuszki podczas festiwalu w Kudowie-Zdroju. W rou 2011 wystąpił na deskach Opery Krakowskiej w przedstawieniu Yerma P. Bowlesa. W kolejnym roku, również w Operze Krakowskiej, w inscenizacji dyplomowej Czarodziejskiego Fletu W.A. Mozarta Dawid Biwo zaprezentował się w partii Papagena. W 2011r. W spektaklu The Fairy Queen H. Purcela kreował partie basowe.
Wykonywał również role w takich operach jak: L’elisir d’amore G. Donizettiego (Dulcamara), Die Fledermaus J. Straussa (Frank), La contadina in corte A. Sacchiniego (Berto), Arminio J.A. Hassego (Tullo), Les indes galantes J.P. Rameau (Osmin, Ali,), Don Pasquale G. Donizetti (Notario) Il barbiere di Siviglia G.Rossiniego (Fiorello), La serva padrona G.B. Pergolesiego (Uberto).
    Dużą cześć pracy artstycznej Dawid Biwo poświęca wykonastwu muzyki dawnej. W tej dziedzinie ma na swoim koncie udział w licznych festiwalach, m.in.. Utrecht Oude Muziek, Bachwoche Vienna, Tartini Festival Pirano, Early Music Festival New York, Leszno Barok Plus, Starosądecki Festiwal Muzyki Dawnej, Festiwal Bachowski w Gliwicach, Bach 200 UW w Warszawie, Festiwal Bachowski w Świdnicy.
     W 2019r. Dawid Biwo nagrał dla wytwórni DUX swoją pierwszą płytę solową, na której znalazły się pieśni Emanuela Kani. W tym samym roku zarejestrował również Nieszpory Sławomira Czarneckiego wraz z Polskim Chórem Kameralnym pod Dyrekcją Jana Łukaszewskiego. W roku 2020 bas-baryton wziął udział w nagraniu płtyt „Meder Sacred Music Music Baltica Vol. 7 (nominowana do nagrody Frydery 2020). W lutym 2021 roku ukazała się druga płyta solowa Dawida Biwo „Nasz Mendelssohn” zawierająca pieśni Arnolda Mendelssohna.
   
    Dawid Biwo współpracował z wieloma zespołami i orkiestrami, m.in.: Capella Cracoviensis, Risonanza, Orkiestra Filharmonii Dolnośląskiej, Ensemble Barocum, Il Giardino d’amore, {oh!} Orkiestra Historyczna, Diletto, Harmonia Sacra, Capella Regia Polona, Capella 1549, Elbląska Orkiestra Kameralna, Capella Viridimontana, Arte dei Suonatori, Goldberg Baroque Ensamble.

ZGIERSKI FESTIWAL ORGANOWY -  25 KWIETNIA

Fotorelacja z koncertu
prev next

Krzysztof Urbaniak

Jest absolwentem uczelni muzycznych w Warszawie i Stuttgarcie w klasach organów i klawesynu Józefa Serafina, Leszka Kędrackiego, Ludgera Lohmanna i Jörga Halubka. Jest kierownikiem Katedry Organów, Muzyki Kościelnej, Klawesynu i Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, w której pracuje na stanowisku profesora. Pracuje ponadto w Katedrze Organów Akademii Muzycznej w Krakowie. Zdobył liczne nagrody na międzynarodowych konkursach organowych, były to między innymi: I nagroda – Międzynarodowy Konkurs Organowy im. Arpa Schnitgera (Brema, 2010), I nagroda – Międzynarodowy Konkurs Organowy im. Willema Hermansa (Pistoia, 2009), II nagroda – Międzynarodowy Konkurs Organowy im. Franza Schmidta (Kitzbühel, 2006), II nagroda – Międzynarodowy Konkurs Organowy im. Petra Ebena (Opava, 2004), I nagroda – V Konkurs Polskiej Muzyki Organowej (Legnica, 2002). Juror konkursów organowych (m.in. Internationaler Gottfried-Silbermann-Wettbewerb – 2017, International Schnitger Organ Competition – 2015 i 2019). Ma na swoim koncie publikacje solowych płyt CD dla wydawnictw polskich i niemieckich. W latach 2013-2016 pełnił funkcję artysty w rezydencji Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina. W latach 2013-2016 pełnił funkcję rzeczoznawcy do spraw zabytkowych organów przy Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczpospolitej Polskiej. Jest ponadto dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Pasłęku, Międzynarodowych Dni Muzyki Organowej w Olkuszu oraz kuratorem organów Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina.