Relacja z koncertu finałowego – 21.04.2024r.

Rejonowy Dzień Wspólnoty Domowego Kościoła 

Fantazje, wariacje, tokkaty, fugi oraz dwie improwizacje autorstwa wykonawcy Pana Józefa Lacha i jedna na bis przepięknie wypełniły i dopełniły IV. Edycję Zgierskiego Festiwalu Organowego. 

Jak na koncert finałowy przystało, mieliśmy możliwość wysłuchać wielkich dzieł, wybitnych kompozytorów muzyki organowej.
Dominowały utwory bardzo wirtuozowskie w klimacie zarówno barokowym, jak i modernistycznym.

A na zakończenie wybrzmiała, w fantastycznym wykonaniu dzisiejszego Artysty, Toccata, Adagio, Fuga C-dur BWV564 Jana Sebastiana Bacha! 

Bardzo dziękujemy wszystkim, którzy przyczynili się do organizacji festiwalu: przede wszystkim Pani Anna Chowaniec za kierownictwo artystyczne, prowadzącemu koncerty Panu Witoldowi Paprockiemu, wszystkim tegorocznym Artystom oraz Partonom festiwalu – Przemysław Staniszewski – Prezydent Miasta Zgierza, Księdzu Kardynałowi Grzegorzowi Rysiowi, Archidiecezja ŁódzkaStary Młyn ZgierzNiedziela Łódzka.

Cieszymy się bardzo z licznej publiczności i mamy nadzieję, że za rok również się spotkamy. 


Wykonawca koncertu finałowego – Józef Lach

Naukę gry na organach rozpoczął w Diecezjalnej Szkole Organistowskiej II st. w Bielsku-Białej w klasie dr Urszuli Jasieckiej-Bury. Ukończył szkołę z wyróżnieniem oraz sukcesami w ogólnopolskich konkursach organowych: I miejsce w Ogólnopolskim Konkursie Organowym w Krasnobrodzie (2018) , II miejsce na Ogólnopolskim Konkursie Organowym w Olsztynie (2019) oraz II miejsce na Ogólnopolskim Konkursie Organowym Centrum Edukacji Artystycznej we Wrocławiu (2019). Obecnie jest studentem Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie organów dr. hab. Krzysztofa Urbaniaka, prof. AM oraz mgr. Radosława Kuliberdy. Jako student dwukrotnie był finalistą Akademickiego Konkursu Organowego „Romuald Sroczyński in memoriam” w Poznaniu (2020, 2023). Koncertował solowo i kameralnie w ramach międzynarodowych festiwali muzyki organowej w Polsce m.in.: „Wieczory z muzyką organową” w Gdyni czy „Pasłęcki Festiwal Organowy”. W latach 2023-2024 w ramach programu Erasmus kształcił się w Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu pod okiem prof. Wolfganga Zerera (organy) oraz prof. Matthias Neumanna (improwizacja).

Relacja z drugiego koncertu – 14.04.2024 r.

Podczas drugiego koncertu 14.04.2024r. mogliśmy wysłuchać
repertuaru łączącego muzykę znaną, lubianą i popularną, ale również wyszukaną oraz wymagającą od muzyków wirtuozerii, szczególnych umiejętności, nie tylko w epoce baroku, ale również w czasach nam bliższych – XX wieku.

Za serce szczególnie wszystkich nas chwycił utwór Ennio Morricone, który przeniósł nas w sceny filmu Misja, czy Adagio g-moll – Remo Giazotto, wyciskając u niektórych z nas niejedą łzę. 

Brzmienie oboju w połączeniu z brzmieniem organów, potęgowało nasze emocje także w rytmicznych, a wręcz porywających utworach, jak np. Preludium z Te Deum – Marca- Antoine Charpentiera – przyjęte, jako hymn Eurowizji.

Dopełniając naszych wrażeń, Pan Witold Paprocki – prowadzący koncert – bardzo ciekawie wprowadzał nas w arkana tworzenia prezentowanych dzieł, opowiadając o kontekście życia twórców oraz o ich otoczeniu i czasach, w których żyli.

Jeszcze raz dziękujemy za przepiękny, dzisiejszy koncert Artystom: Panu Damianowi Konecznemu i Panu Ireneuszowi Stawniakowi oraz prowadzącemu – Panu Witoldowi Paprockiemu. 

Wykonawca drugiego koncertu IV edycji Zgierskiego Festiwalu Organowego

Ireneusz Stawniak

Urodzony w 1990 roku w Stargardzie. W 2014 roku ukończył
z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, a od stycznia 2015 roku pracuje na stanowisku oboisty-solisty w Orkiestrze Opery Wrocławskiej. W ramach programu Erasmus odbył roczny pobyt w Musikhochschule Lübeck w klasie profesora Diethelma Jonasa.
Brał udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez prof. Ingo Goritzkiego (Stuttgart) i prof. Jerome’a Guicharda (Lyon). Finalista X Ogólnopolskiego Konkursu Zespołów Instrumentów Dętych w Warszawie w kategorii tria stroikowego. Koncertował w wielu krajach Europy oraz w Chinach. W 2018 roku uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych.

Damian Koneczny

Urodzony w 1994 roku w Łodzi. Ukończył z wyróżnieniem szkołę muzyczną I stopnia w Zgierzu w klasie fortepianu mgr Bogusławy Czechowskiej oraz z wyróżnieniem szkołę muzyczną II stopnia w Legnicy w klasie organów mgr Ryszarda Rydza. Kształcił się także w klasie gitary mgr Piotra Gajzlera w Łodzi. Jest laureatem wielu konkursów słuchowych oraz teoretyczno-muzycznych, m.in. III miejsca w Ogólnopolskim Konkursie Harmonicznym im. F. Wesołowskiego oraz II miejsca w kategorii OPEN w Festiwalu Wyobraźni Muzycznej mYear. Studiował dyrygenturę chóralną oraz muzykę kościelną na Wydziale Edukacji Muzycznej, Chóralistyki i Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie dyrygowania prof. dr. hab. Agnieszki Franków-Żelazny, w klasie organów dra Marka Fronca oraz w klasie akompaniamentu liturgicznego z improwizacją dra hab. Tomasza Głuchowskiego. Koncertował w kraju i za granicą (Czechy, Niemcy, Grecja, Portugalia i inne). Uczestniczył w wielu kursach mistrzowskich z zakresu gry oraz improwizacji organowej (Naji Hakim, Krzysztof Urbaniak, Karol Mossakowski i in.)
Obecnie pracuje we Wrocławiu jako organista parafii pw. św. Andrzeja Apostoła. Jest także projektowym śpiewakiem zawodowych zespołów wokalnych. Od stycznia 2022 wraz ze skrzypaczką, altowiolistką i sopranistką Katarzyną Kozak prowadzi działalność koncertową pod szyldem Duo Pro Arte, a od listopada 2022 gra na fortepianie jazzowym w duecie Swinging Deer wraz z wokalistką Mileną Niedźwiecką.


Relacja z pierwszego koncertu – 07.04.2024 r.

Ach, jak dobrze poczuć znów ten dreszcz wywołany przepięknym brzmieniem muzyki na żywo! Właśnie dziś, koncertem inauguracyjnym w wykonaniu: Macieja Zakrzewskiego (organy) i Krzysztofa Komendarek – Tymendorfa (altówka), rozpoczęliśmy Zgierski Festiwal Organowy! Zaprezentowane dzisiejszego wieczoru utwory, nawiązywały do tematyki Zmartwychwstania Chrystusa.

Będąc w tak bliskiej odległości od wykonawców i ich instrumentów, wręcz „sam na sam” z każdym dźwiękiem, mogliśmy nie tylko dać się porwać emocjom, ale także podziwiać kunszt i warsztat Artystów.

Wirtuozowskie wariacje będące wykonaniem wybranych dzieł m.in. Johana Sebastiana Bacha, czy francuskiego kompozytora Gabriela Faure oraz autorskie kompozycje Macieja Zakrzewskiego były dla nas wielką ucztą muzyczną. Mieliśmy też wyjątkową okazję i zaszczyt, jako publiczność, pierwszy raz, wysłuchać prawykonania kilku utworów. Nie obyło się bez bisów! 

Bardzo dziękujemy Artystom za ten przepiękny koncert i zapraszamy wszystkich za tydzień, na kolejny koncert 4. Edycji Festiwalu!

Wykonawcy koncertu inaugurującego IV Zgierski Festiwal Organowy

Krzysztof Komendarek-Tymendorf

Altowiolista-solista, kameralista, profesor Akademii Muzycznych im. S. Moniuszki w Gdańsku i im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy (dr hab., MBA). Należy do grona czołowych polskich altowiolistów swojego pokolenia. W 2012 r. ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Gdańsku w klasie prof. I. Albrecht. Doskonalił swoje umiejętności w klasie prof. W. Klosa na Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu.
Tajemnice muzyki kameralnej zgłębiał u: V. Erben (Alban Berg Quartett), Apollon Musagète Quartett, Quatuor Ebène czy E. Feltz. Współzałożyciel i kameralista zespołu Duo del Gesù, występował ze znamienitymi artystami, jak Ch. Hartmann, A. Levitan, NeoQuartet, Mitch&Mitch, Z. Wodecki, J. Englert czy D. Olbrychski.
Laureat prestiżowych międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów, nagród oraz stypendiów. Jako solista debiutował z Polską Filharmonią Kameralną Sopot, a jako kameralista z T. Wojnowiczem w Filharmonii Zielonogórskiej im. T. Bairda. Koncertował w roli solisty m.in. z Orkiestrą Kameralną Filharmonii Narodowej, Polską Filharmonią Kameralną Sopot, Orkiestrą Opery Bałtyckiej, Filharmonią Dolnośląską, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Kaliskiej, Cappellą Gedanensis czy Capellą Bydgostiensis.
W 2020 roku zadebiutował fonograficznie albumem pt. ReVIOLAtion(NAXOS RECORDS), w 2021 roku zarejestrował CD pt. Quantum of Silence (ODRADEK RECORDS, USA), a w 2023 wydał album AtomoGenus (REQUIEM RECORDS-OPUS SERIES) na winylu, kasecie magnetofonowej i płycie CD. Albumy otrzymały uznane międzynarodowe i krajowe nagrody (m.in. Pizzicato Supersonic Award w Luksemburgu, Clouzine 9. International Music Awards w USA, 5 kamertonów w Diapason Magazine we Francji i nominacje (m.in. ICMA, Opus Klassik, FRYDERYK) oraz wyróżnienia. Protagonista altówki, prawykonał ponad 60 utworów, współcześni kompozytorzy dedykują mu dzieła. Publikuje artykuły m.in. w: Journal of the American Viola Society i na portalu meakultura.pl. Zapraszany na renomowane festiwale muzyczne. Wykładowca międzynarodowych kursów oraz juror konkursów muzycznych.

Maciej Zakrzewski

Organista, kompozytor, improwizator, bloger. Doktor sztuk muzycznych w dyscyplinie instrumentalistyka. Wykładowca (adiunkt) Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, gdzie obok zajęć z instrumentu głównego prowadzi także lekcje harmonii praktycznej, gry liturgicznej, realizacji basso continuo oraz kameralistyki. Twórca muzyki instrumentalnej, wokalno-instrumentalnej, kameralnej oraz filmowej. Jego kompozycje wykonywali tak znamienici artyści jak Konstanty Andrzej Kulka, Adam Wendt, Polish Violin Duo, Poznań Brass Quintet, O’bows Quartet, Monika Dżuła-Radkiewicz, Dominika Glapiak, Phan Ha Ngan, Dorota Szczepańska, Ewa Tracz, Beata Moryto, zespół wokalny Art’n’voices, Orkiestra Kameralna Progress.

Współpracuje m.in. z Polską Filharmonią Bałtycką w Gdańsku, Operą Bałtycką w Gdańsku, Orkiestrą Kameralną Progress, Chórem Simultaneo, Chórem Music Everywhere oraz Chórem Kameralnym Discantus. W swym dorobku posiada wiele nagrań płytowych. Solowe albumy „Liszt&Widor organ works” /Soliton 2014/ „Naji Hakim – organ works” /Ars Sonora 2018/ oraz „Time to Time” /Ars Sonora 2019/ spotkały się z uznaniem i pochlebnymi recenzjami w polskiej i zagranicznej prasie muzycznej. Maciej Zakrzewski brał również udział w nagraniach m.in. Sonat kościelnych Wolfganga Amadeusza Mozarta prowadzonych przez Maxima Vengerova, Symfonii organowych Feliksa Nowowiejskiego, Wariacji chorałowych Daniela Magnusa Gronaua czy utworów współczesnych kompozytorów: Michała Sławeckiego, Anny Rocławskiej – Musiałczyk, Adama Diesnera. W dorobku kompozytorskim Macieja Zakrzewskiego główne miejsce zajmują utwory organowe, pieśni, muzyka kameralna oraz dzieła na orkiestrę kameralną.
Naukę gry na organach rozpoczął w klasie mgr Łukasza Matei w ZPSM im. M. Karłowicza w Krakowie. Tytuł magistra sztuki uzyskał z wyróżnieniem w AM im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie organów prof. Romana Peruckiego i dr hab. Hanny Dys. Od października 2011 r. związany z macierzystą uczelnią, gdzie prowadzi zajęcia na Wydziale Instrumentalnym. Jest wiceprezesem Pomorskiego Stowarzyszenia Musica Giovane, z którym organizuje m.in. Tczewskie Wieczory Organowe oraz Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej „graMY dla WAS”. Członek komitetu organizacyjnego Międzynarodowego Konkursu Muzyki Organowej im. J. P. Sweelincka w Gdańsku, organizator sympozjów naukowych poświęconych twórczości wybranych kompozytorów. W latach 2012- 2015 organista mszy świętych radiowych transmitowanych na żywo z Bazyliki św. Brygidy w Gdańsku. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, stypendysta Marszałka Województwa Pomorskiego oraz Miasta Gdańska. Nominowany do wielu nagród m.in. „Gryfa Pomorskiego” w kategorii „Pomorska Nadzieja Artystyczna”, nagrody miasta Gdańska „Młodzi Twórcy Kultury” oraz „Splendor Gedanensis”. Od 2016 roku na swojej stronie internetowej prowadzi blog o tematyce muzycznej. Autor licznych artykułów naukowych traktujących zarówno o interpretacji muzyki organowej jak i improwizacji. Prowadzi kursy mistrzowskie interpretacji muzyki organowej i improwizacji. Zasiada w jury konkursów interpretacji muzyki organowej, kameralnej, a także improwizacji i kompozycji.

Już wkrótce rozpoczynamy kolejną edycję Festiwalu! Pierwszy koncert 7 kwietnia!

Serdecznie zapraszamy na koncerty w ramach 4 edycji Zgierskiego Festiwalu Organowego organizowanego w naszej parafii.Podczas koncertów usłyszymy prawykonania utworów, improwizacje organowe, utwory solowe i kameralne. W muzyce nie zabraknie take nawiązań do zbiżającego się okresu wielkanocnego.

Festiwal odbywa się dzięki wsparciu Miasta Zgierza oraz Pana Prezydenta Miasta Zgierza Przemysława Staniszewskiego, który wzorem ubiegłych lat objął Festiwal honorowym patronatem.
Patronat nad wydarzeniem objęli również: kardynał Grzegorz Ryś, Archidiecezja Łódzka, Stary Młyn Zgierz oraz Niedziela Łódzka.